Hoe krijg je overuren uitbetaald: 3 tips voor werknemers

Tegenover arbeid hoort loon te staan. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk blijkt regelmatig dat dit niet het geval is. Overwerk wordt vaak niet (extra) vergoed. Een werkgever mag in principe van haar werknemers verlangen dat zij langer werken als dat nodig is voor de onderneming. Bijvoorbeeld omdat een bepaalde klus af moet, of omdat er veel zieken zijn. Het komt helaas geregeld voor dat een werkgever geen extra loon voor overuren vergoedt.

Hoe zorg je er als werknemer voor dat je betaald krijgt voor overuren?

1. Zorg ervoor dat overwerk wordt opgedragen. Werk je (min of meer) vrijwillig zonder opdracht over dan kan je geen vergoeding eisen. Laat dus noteren dat de uren in opdracht van je werkgever zijn gemaakt. Dit kan bijvoorbeeld door het laten ondertekenen van een werkbriefje met daarop je uren.
  2. Houd een exacte tijdsregistratie bij. Houd niet alleen gewerkte uren bij, maar noteer de exacte werktijden. Werk je bijvoorbeeld heel vroeg in de ochtend, of tot laat in de avond dan kan daaraan een extra toeslag zijn gekoppeld.
  3. Maak tijdig aanspraak op uitbetaling van de overuren. Wat tijdig is zal van geval tot geval verschillen, maar het gedurende enkele jaren stilzwijgend opbouwen van een claim en deze pas na beëindiging van het dienstverband bij de werkgever indienen, zet een werknemer op een bewijsachterstand.

In de arbeidsovereenkomst kan een bepaling voor overuren zijn opgenomen. Ook kennen cao’s veelal bepalingen voor de uitbetaling van overuren. De bepalingen in individuele arbeidsovereenkomsten en cao’s kunnen aan het algemene beginsel van goed werkgeverschap worden getoetst. Dit betekent bijvoorbeeld dat een werknemer niet onbeperkt overwerk kan worden opgedragen, ook niet indien in de arbeidsovereenkomst met die werknemer is opgenomen dat overuren bij het werk zijn ingegrepen. Een redelijke grens is altijd aanwezig. Als vuistregel geldt dat hoe meer verantwoordelijkheden en hoger het vaste loon is, hoe meer er van een werknemer verwacht mag worden.

Dat overuren niet altijd betaald worden bewijst een arrest van het Hof Den Haag van 26 januari 2016. De vordering van een docente op haar werkgever uit hoofde van gemaakte overuren werd afgewezen door het Hof. Zoals hiervoor aangegeven is een specifieke opdracht van de werkgever tot het verrichten van overwerk vereist om aanspraak te kunnen maken op een overwerkvergoeding. Dat was hier niet het geval. Ook kon de docente zich niet met succes beroepen op overtreding van de normen van goed werkgeverschap.

Wil je dit voorkomen of juist gewerkte overuren claimen? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.