Geelkerken & Geelkerken

Hulp bij online oplichting

Categorie: Fraude

Online oplichting

Online oplichting is een serieus probleem en komt helaas steeds vaker voor. Bijna 1 op de 5 Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft te maken gehad met online oplichting volgens het CBS. Als u denkt dat u online opgelicht bent, is het belangrijk om snel actie te ondernemen om zo de schade te beperken. Hieronder geven wij een aantal praktische tips die u direct kunt toepassen als u te maken heeft gehad met online oplichting.

 

Wat is online oplichting?

Online oplichting kan op verschillende manieren plaatsvinden. Het kan bijvoorbeeld gaan om phishing, waarbij persoonlijke informatie gevraagd wordt, zoals wachtwoorden en bankgegevens. Soms worden er nepwebshops ingezet waarbij u een product bestelt en betaalt, maar het product vervolgens niet geleverd krijgt. Daarnaast komt online oplichting nog in vele andere vormen voor, zoals valse e-mails van de bank of de belastingdienst, of nepadvertenties op sociale media.

Wat moet u doen als u online opgelicht bent?

 

Meld de oplichting direct bij uw bank als het om betaalgegevens gaat

Als u snel bent kan een bank in sommige gevallen de betaling nog blokkeren of het geld storneren. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met uw bank. Zij kunnen u tevens verder helpen met het blokkeren van uw bankrekening of het terugvorderen van uw geld. 

 

Doe aangifte bij de politie

Als u slachtoffer bent geworden van online oplichting, is het belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Dit kan online via de website van de politie of via een afspraak op het politiebureau. Zorg ervoor dat u alle bewijsstukken bij de hand heeft, zoals e-mails, betaalbewijzen en andere documenten die kunnen helpen bij het onderzoek. Vaak helpt een aangifte om bijvoorbeeld de contactgegevens met de daders te kunnen achterhalen. 

 

Schakel hulpinstanties in

U kunt tevens melding maken bij instanties zoals de Fraudehelpdesk of het Meldpunt Internetoplichting. Deze partijen kunnen u verder helpen met praktische tips en staan u kosteloos bij. 

 

Verander wachtwoorden 

Wellicht overbodig omdat het zo voor de hand ligt, maar verander zo snel mogelijk uw wachtwoorden en maak gebruik van sterke, unieke wachtwoorden voor al uw online accounts. Daarnaast raden wij altijd aan om uw bankafschriften te controleren op verdachte activiteiten op uw rekening.

 

Neem contact op met een advocaat om uw geld terug te krijgen

Als u online opgelicht bent, kan het lastig zijn om te weten wat u precies moet doen, en wat er nodig is om uw geld terug te krijgen. Vaak is het essentieel om snel te handelen en dan is het fijn als iemand u precies kan uitleggen wat er dient te gebeuren. Vaak kan er veel schade voorkomen worden door direct op de juiste wijze te acteren. Neem daarom het liefst zo snel mogelijk contact op met een specialist. 

 

Conclusie

Online oplichting is een serieus probleem dat steeds vaker voorkomt. Als u denkt dat u slachtoffer bent geworden van online oplichting, is het belangrijk om snel actie te ondernemen. Doe aangifte bij de politie, meld de oplichting bij de betreffende instanties en verander uw wachtwoorden. Overweegt u online wat te kopen, maar vertrouwt u dit niet helemaal, kijk dan of u met een betrouwbare partij te maken hebt, de politie heeft hier een handig tool voor ontwikkeld

Leave a comment

© 2015 Geelkerken & Geelkerken | Webdesign Thordar Webarchitecten | Logo en artwork 100% Hilde